چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه دومین حمله مقاومت عراق به اراضی اشغالی در کمتر از ۲۴ ساعت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد + فیلم (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کابینۀ جنگ اسرائیل یورش به رفح را تصویب کرد روسیه یک نظامی آمریکا را بازداشت کرد یائیر لاپید: یک نفر نتانیاهوی دیوانه را متوقف کند اردوغان با تقدیر از حماس: اسرائیل باید با آتش بس موافقت کند گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و هنیه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردار غیاثی: انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه گروه‌های جهادی است ماکرون: فرانسه به دنبال جنگ با روسیه نیست حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی + فیلم اختلافات نتانیاهو و رئیس شاباک بالا گرفت جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
سرخط خبرها

طرح صیانت همچنان بر مدار جنجال | از تصویب کلیات تا ابطال رأی نمایندگان

  • کد خبر: ۱۰۰۲۰۷
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
طرح صیانت همچنان بر مدار جنجال | از تصویب کلیات تا ابطال رأی نمایندگان
روز سه شنبه با ارسال یک پیامک به نمایندگان عضو کمیسیون طرح صیانت برای تشکیل یک جلسه و ۴۵ دقیقه‌ای این کمیسیون، کلیات آن در مدتی کوتاه و با رأی ۱۹ نماینده به تصویب رسید. موضوعی که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ همان طور که برخی نمایندگان هفته گذشته در مصاحبه هایشان، مطالبی را درباره تصویب طرح صیانت در این هفته مطرح کرده بودند، روز سه شنبه با ارسال یک پیامک به نمایندگان عضو کمیسیون طرح صیانت برای تشکیل یک جلسه و ۴۵ دقیقه‌ای این کمیسیون، کلیات آن در مدتی کوتاه و با رأی ۱۹ نماینده به تصویب رسید. پس از تصویب این طرح، موجی از انتقادات درباره مصوبه مجلس در فضای سیاسی و اجتماعی کشور آغاز شد و برخی کارشناسان نیز درباره غیرقانونی بودن روند جلسه کمیسیون سخنانی بیان کردند.

در نهایت پس از چند ساعت از تصویب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی»، سیدبهزاد پورسید، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون این طرح، اطلاع داد که براساس مواد مختلف آیین نامه مجلس، رأیی که به تصویب طرح مذکور داده شده، باطل است.

نامه معاونت مجلس تأثیری ندارد

با این حال ویس کرمی، دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت، درباره این نامه بیان کرد: در جلسه روز گذشته تصویب کلیات، از ۲۰ نفر عضو کمیسیون مشترک، ۱۹ نفر رأی موافق دادند و یک نفر ممتنع بود. طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و صفر تا صد این تصمیم با کمیسیون است. یک بار هم برخی همکاران خواستند آن را برگردانند، اما دوباره مجلس رأی داد؛ بنابراین صفر تا صد تصمیم با کمیسیون است و این نامه تأثیری در روند کار نخواهد داشت؛ چون در نهایت کمیسیون است که درباره جزئیات و کلیاتش تصمیم می‌گیرد. به نظرم رسانه‌ای کردن این نامه کار چندان جالبی نبود؛ زیرا بعضی از مسائل باید درون مجلس پیش برود.

طرح باید به صحن مجلس برگردد

واکنش‌ها به تصویب کلیات طرح موسوم به صیانت به صحن علنی دیروز هم رسید و از ساعات اولیه جلسه مجلس، تعدادی از نمایندگان تلاش کردند با جمع آوری امضا، طرح را به صحن مجلس برگردانند. چ

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، با اشاره به جمع آوری امضا برای مخالفت با طرح صیانت به خبرگزاری «ایلنا» گفت: پس از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از فضای مجازی و تصویب کلیات طرح در آن شرایط، با توجه به نگرانی‌های افکار عمومی و مردم، طی نامه‌ای به همراه همکاران عزیز با ۵۵ امضا درخواست کردیم که براساس آیین نامه داخلی مجلس این طرح مجددا به صحن مجلس برگردد تا در صحن علنی و با مشارکت همه نمایندگان مجلس بررسی شود. تعداد این امضا‌ها اکنون به ۱۵۰ امضا رسیده و در حال افزایش است. ما قبول داریم که در حوزه فضای مجازی نیاز به قانون گذاری وجود دارد، اما نباید این کار با عجله و ابهام انجام شود که به اعتماد مردم به نظام خدشه وارد کند.

ادعا نمی‌کنیم طرح بی عیب و نقص است

از طرف دیگر، رضا تقی پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت در مجلس، در گفتگو با «ایلنا» به بیان تخصصی بودن این طرح پرداخت و بیان کرد: از ۱۸ مهر که طرح را تحویل گرفتیم، تا این لحظه حدود ۴۵ جلسه درباره آن داشته ایم که همه آن‌ها مستقیم پخش شده است؛ حداقل ۲۰ جلسه نیز با مرکز پژوهش‌ها و با حضور کارشناسان از مجموعه‌های مختلف، اعم از بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه ها، برگزار شده است. ۹جلسه، جلسات استماع نخبگانی بود که من در اکثر آن‌ها حضور داشتم و ۶ جلسه نیز با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی برگزار شده است. من فکر نمی‌کنم برای هیچ طرحی، این مقدار جلسه کارشناسی تشکیل شده و بررسی و همفکری شده باشد. البته ادعا نمی‌کنم که طرح بی عیب و نقص است؛ چون اولین کار قانون نویسی در حوزه فضای مجازی در کشور است. طرح صیانت نسبت به نسخه ۲۶ تیر حداقل ۵۰ درصد تغییر داشته است.

فضای مجازی باید قانون‌مند شود

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده رودبار، با بیان این مطلب که باید فضای مجازی قانونمند شود، به «مهر» گفت: امروز مسائل معیشتی و اقتصادی، دغدغه اصلی مردم است که ما پیگیر رفع این مشکلات هستیم، اما رسیدگی به مسائل فرهنگی هم حائز اهمیت است و قانونمند کردن فضای مجازی هم از اولویت‌هایی است که باید پیگیری شود. قرار نیست مسدودسازی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اتفاق بیفتد.

بیژن نوباوه، نماینده تهران، نیز با تأکید بر اینکه فضای مجازی بیش از گذشته نیازمند قانونمندشدن است، در گفتگو با «فارس» افزود: به دلیل فقدان قوانین در فضای مجازی، دشمن اقتصاد و فرهنگ ما را هدف قرار داده است که این مسئله، لزوم قانونمند شدن فضای مجازی را بیش از پیش عیان و آشکار می‌سازد.

آیین نامه داخلی مجلس شفاف است

احد آزادی خواه، نماینده دیگر ملایر، در توضیح طرحی که تصویب شده است، تأکید کرد: طرح باید به صحن بازگردد.

وی ادامه داد: از آنجا که محتوای طرح صیانت نسبت به آنچه مجلس به آن رأی داده است تغییر کرده، مجددا این طرح باید از کمیسیون مشترک به صحن مجلس بازگردد. چیزی که آیین نامه مجلس می‌گوید، کاملا مبین و شفاف است و حرف اول و آخر را آیین نامه مجلس می‌زند. ما وکلای مردم در مجلس هستیم و به نمایندگی از مردم در مجلس حضور یافته ایم؛ پس وظیفه ماست که از حقوق مردم و آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم.

بعضی در حال قهرمان بازی هستند

هادی بیگی نژاد، نماینده ملایر، نیز برخی رفتار‌ها را «قهرمان بازی» خواند و افزود: مجددا بعضی از دوستان در حال قهرمان بازی هستند و از دیروز دوباره همان مطالب گذشته را دنبال کرده اند. معاونت قوانین می‌گوید این طرح باید از دستور کمیسیون ویژه خارج شود. چرا به دست خودمان می‌خواهیم مجلس را نابود کنیم؟ بنده از رئیس مجلس و تیم رسانه‌ای مجلس گله‌مند هستم؛ ما چند بار باید پاسخ گوی یک مسئله باشیم؟

هیئت رئیسه باید ورود کند

به اعتقاد سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، هیئت رئیسه مجلس باید درباره این طرح نظر دهد. وی تأکید کرد: معاونت قوانین مجلس که این طرح‌ها را با قانون تطبیق می‌دهد، به روند تصویب کلیات طرح در کمیسیون مشترک ایراداتی گرفته است. نهایتا هیئت رئیسه مجلس است که باید درباره طرح صیانت تصمیم گیری کند. منتظریم این هیئت تشکیل شود تا در نهایت نظرمان را اعلام کنیم.

علی بابایی، نماینده ساری، نیز با تأیید این موضوع عنوان کرد: از رئیس مجلس می‌خواهیم درباره طرح تنظیم مقررات فضای مجازی تدبیر کند و ما قطعا از وی حمایت می‌کنیم.

مجلس نباید عجله کند

این طرح با واکنش‌های فعالان سیاسی نیز همراه شده است. عزت ا... یوسفیان ملا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس، با انتقاد از روند تصویب این طرح در گفتگو با «فردا» متذکر شد: موضوع این است که در کمیسیون حتما باید دستور هفتگی چاپ شده باشد و این قانون آیین نامه داخلی است.

اینکه با پیامک نمایندگان را احضار کرده باشند، درست نیست. از آنجا که ظاهرا اعضای کمیسیون با چاپ دستورکار دعوت نشده اند، گفته شده که این جلسه غیرقانونی بوده است. نکته حائز اهمیت این است که اگر کار با عجله پیش نمی‌رود، می‌توان همه عوامل فسادزا در این قضیه و به ویژه جایگزینی پلتفرم‌های داخلی را پیش بینی و پیشگیری کرد. به نظر من، حامیان طرح صیانت از خواست عمومی برای سامان دهی فضای مجازی استفاده می‌کنند تا به هدف خود برسند، اما این مسئله‌ای است که با عجله به جایی نمی‌رسد.

امیررضا واعظ آشتیانی، دیگر فعال سیاسی اصولگرا، هم با انتقاد از تصویب این طرح در گفتگو با «نامه نیوز» تصریح کرد: طرح صیانت به نظر من مثل طرح شفافیت آرای نمایندگان است؛ یعنی هر دو این‌ها موضوعاتی است که نیاز به تحلیل همه جانبه دارد و این طور نیست که با برخورد احساسی یا نگاه هیجانی درباره آن تصمیم گیری شود.

وزارت ارتباطات مکلف به ارائه اینترنت پر سرعت

هم زمان سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، نیز در جلسه دیروز هیئت دولت با اشاره به سیاست دولت برای ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت گفت: وزارت ارتباطات مکلف است زیر ساخت‌های لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت فراهم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->